
Choć ujawnione informacje w  za-
sadniczej mierze nie stanowią 
przełomu, to jednak po raz 

pierwszy mamy do czynienia z  pewną 
kompilacją wiedzy na temat tego, co 
tak naprawdę dzieje się za zamknię-
tymi drzwiami pustynnych pałaców 
w Domu Saudów.

Portal Julian’a  Assange’a  opubliko-
wał ponad 60 tys. mniej lub bardziej 
poufnych dokumentów, wykradzio-
nych rzekomo z serwerów saudyjskich 
instytucji rządowych. Na ich podsta-
wie czytelnicy mogą zobaczyć, jak 
chcący uchodzić za najbliższego so-
jusznika USA w walce z islamskim eks-
tremizmem Saudowie, budują swój PR 
w  oparciu o  system łapówek ukrywa-
nych skrzętnie pod postacią grantów, 
subsydiów, kontraktów i  subskrypcji. 
Kupowanie przychylności organizacji 
pozarządowych oraz mediów, przy-
biera w wydaniu Rijadu rozmiary, któ-
rych nie powstydziłby się pewnie sam 
Goebbels. Saudyjskie petrodolary wy-
pływają z królestwa niemal w każdym 
kierunku. Sumy i  sposób ich przele-
wania bywa różny, ale cel jest zawsze 
ten sam - nie dopuścić do jakichkol-
wiek negatywnych publikacji, które 
mogłyby rzucić cień na postrzeganie 

monarchii poza jej granicami. W  rę-
kach Wikileaks znalazły się między 
innymi informacje świadczące o  tym, 
że pewna mała agencja informacyj-
na z  Gwinei otrzymała 2 tys. dolarów 
na wsparcie swojej działalności, pod-
czas gdy popadająca w  tarapaty fi-
nansowe stacja telewizyjna z  Libanu 
otrzymała, aż 2 mln na, jak to ujmuje 
dokument, przyjęcie pro-Saudyjskiej 
linii edycji. Rząd w Rijadzie okazał się 
przy tym nie tylko hojny, ale również 
bardzo ostrożny. Pieniądze dla stacji 
telewizyjnej przelewane były w  kilku 
transzach, co około pół roku. Saudyj-
czycy chcieli mieć bowiem pewność, 
że rezultat ich działań będzie trwały. 
W  Internecie można także znaleźć 
dokumenty świadczące o tym, że rząd 
królestwa wywierał naciski na włas-
ne media. Dwa popularne dzienniki: 
Asharq al-Awsat oraz al-Hayat zosta-
ły poinstruowane, by nie krytykować 
działań głównego sojusznika Rijadu 
w Libanie, byłego premiera, Saad’a al-
-Hariri, a przed rozmowami z Moskwą 
w  kwestii stosunków bilateralnych, 
wstrzymano wszelkie publikacje mo-
gące im zaszkodzić. Dla wsparcia swo-
ich działań wizerunkowych rząd nie 
wahał się wykorzystać również religii. 
Jak wskazuje Wikileaks, dla osób po-
zytywnie reagujących na jego zalece-
nia, przewidziano darmowe wyjazdy 
do świętych miejsc Islamu. Znany jest 
przypadek egipskiego prowadzącego 
talk-show, Wael’a el-Obrashi, który po 
serii swoich nieprzychylnych wypowie-
dzi na temat polityki królestwa, został 
usunięty z prestiżowej listy osób obję-
tych programem bezkosztowych i eks-
kluzywnych wyjazdów.

Wpływy królewskiej propagandy 
okazują się jednak wybiegać dalece 
poza półwysep Arabski oraz Afrykę. 
Niemal 150 tys. dolarów przeznaczyła 
ona na kupienie przychylności arab-
skojęzycznych czasopism oraz zwią-
zanych z  arabską mniejszością orga-

nizacji pozarządowych w  Kanadzie. 
Prawdopodobnie podobne kwoty prze-
znaczone były na obłaskawianie me-
diów w Australii. Ponadto okazało się, 
że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych 
Arabii Saudyjskiej, w  trosce o  swoich 
młodych obywateli studiujących w Au-
stralii, zleciło placówce w  Canberze 
monitorowanie ich aktywności na te-
renie tamtejszych uczelni. Podobnie 
nerwowo rząd reaguje również na ros-
nącą stale liczbę wniosków wizowych, 
składanych przez obywateli saudyj-
skich w  ambasadzie Izraela w  Wa-
szyngtonie.

Tłumiące wszelkie przejawy wol-
ności i  demokracji władze w  Rijadzie 
pokładają jednocześnie duże nadzieje 
w  opłacanych przez siebie mediach. 
W jednym z dokumentów opublikowa-
nych przez Wikileaks można przeczy-
tać informację wskazującą na to, że 
Saudowie, w obawie przed możliwością 
oswobodzenia Iranu spod zachodnich 
sankcji, rozważają powołanie stacji te-
lewizyjnej, która z terenu Bahrajnu na-
dawałaby na obszarze Iranu program 
opozycyjny wobec władz w  Teheranie. 
Zapewne podobny cel przyświeca nie-
formalnym rozmowom Arabii Saudyj-
skiej i Rosji w kwestii wzajemnego gło-
sowania na siebie tych dwóch państw, 
podczas wyboru nowych członków 
Rady ONZ ds. Praw Człowieka. Jak-
kolwiek paradoksalnie nie brzmiała-
by taka inicjatywa, jest kolejnym do-
wodem na to, że reżim w  Rijadzie jest 
w  stanie uczynić bardzo wiele, by być 
postrzeganym jako postępowy, sta-
bilny i  szanujący prawa oraz wolności 
obywateli własnych i cudzych. I nic to, 
że w  tle tego sielankowego obrazu wi-
dać aparat bezpieczeństwa świętują-
cy przeprowadzenie setnej egzekucji 
w  tym roku, czy walczące o  prawo do 
prowadzenia samochodów saudyjskie 
kobiety. Dom Saudów doskonale zdaje 
sobie sprawę z  prawdziwości powie-
dzenia „jak Cię widzą, tak Cię piszą”.

PAŃSKIE OKO WIELBŁĄDA UTUCZY

MATERIAŁ PWG SKARBIEC. REDAKCJA DWUT YGODNIKA FORUM NIE ODPOWIADA ZA TREŚĆ MATERIAŁU.

MEC. ROBERT NOGACKI
Mec. Robert Nogacki – kluczowy 
doradca z zakresu bezpieczeństwa 
prowadzenia biznesu oraz bezpie-
czeństwa VIP w Profesjonalny Wywiad 
Gospodarczy SKARBIEC Sp. z o.o.

Pewne mądre powiedzenie mówi, że jasne sytuacje czynią przyjaciół. Wydawa-
łoby się, że zasada ta winna mieć bezpośrednie przełożenie na relacje w polityce 
międzynarodowej. W końcu cóż może mieć większe znaczenie podczas budowania 
zaufania, niż świadomość jasności intencji drugiej strony? A jednak życie zawsze 
pisze najciekawsze scenariusze. Takie wnioski można wysnuć po analizie materia-
łów dotyczących Arabii Saudyjskiej, opublikowanych ostatnio przez WikiLeaks.


