Faktura VAT, zapłata i odliczenie podatku po wykonaniu kompleksowej usługi audytu

Faktura VAT, zapłata i odliczenie podatku po wykonaniu kompleksowej usługi audytu

2023-10-14

 

Audyt działalności firmy czy innej jednostki organizacyjnej może trwać latami i postępować etapami. Przedsiębiorcy napotykają w związku z tym problemy z prawidłowym fakturowaniem czynności audytorskich. Na początku października ukazała się interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której wyjaśnia kiedy wystawić fakturę VAT, odprowadzić podatek należny, a kiedy zamawiający usługę audytorską może odliczyć VAT z wystawionej faktury.

Spółka zawarła umowę na przeprowadzenie audytu w jednej z gmin za rok 2019. Audyt obejmował dokumentację jednostki, właściwego stosowania przez nią prawa, szczególnie w postępowaniach o zwrot podatku od nieruchomości, przestrzegania wymogów ochrony danych osobowych, oraz prawidłowej gospodarki finansowej. Wynagrodzenie za audyt miało być płatne w dwóch ratach – połowa do 30 czerwca 2019 r. i druga połowa do 31 grudnia 2019 r. Ostatecznie spółka wystawiła fakturę 30 grudnia 2020 r., ujmując na niej również usługi audytorskie dokonane w 2020 roku. Przedsiębiorca miał wątpliwości co do sposobu i terminów rozliczenia VAT.

W wydanej 27 września 2023 r. interpretacji Dyrektor KIS stwierdził, że w opisanym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. Nie można bowiem uznać przeprowadzonego przez spółkę audytu za usługę wykonaną z upływem każdego okresu, dla którego ustalono następujące po sobie terminy płatności, ani usługą ciągłą, świadczoną dłużej niż rok, którą należy rozliczać z upływem każdego roku. Nie znajdzie również zastosowania art. 19a ust. 2, na mocy którego usługę uznaje się za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Pomimo zawarcia w przedmiotowej sprawie takiego postanowienia w umowie, zapłata za pierwszy etap audytu nie nastąpiła bowiem w terminie do 30 czerwca 2019 r. Była to więc usługa kompleksowa audytu, dla której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania ostatniej składającej się na nią czynności (art. 19a ust. 1). Spółka powinna więc wystawić fakturę na całość przeprowadzonego audytu, obejmującą całość ustalonego wynagrodzenia, w terminie do 15-ego dnia miesiąca następnego, w którym doszło do wykonania usługi, a więc do 15 stycznia 2021 r. Oznacza to, że do urzędu skarbowego należny VAT zobligowana byłą przekazać w terminie do 25 stycznia 2021 r.

Co do odliczenia VAT przez gminę, która zamówiła audyt, to w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak również do innych celów, ponieważ nie ma ona możliwości przypisania nabytych usług w całości do działalności gospodarczej, zmuszona jest w odniesieniu do tego wydatku zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Gmina może więc dokonać częściowego odliczenia VAT od ww. faktury wystawionej przez spółkę z o.o., która przeprowadziła audyt przy zastosowaniu wspomnianej proporcji, i obniżyć należny podatek w okresie rozliczeniowym, w którym była w posiadaniu tej faktury (interpretacja nr 0114-KDIP4-2.4012.384.2023.5.AA, opublikowana 3 października 2023 r.).

Więcej ? https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/563350