Fiskus wciąż może sztucznie wszczynać postępowania karne skarbowe

Fiskus wciąż może sztucznie wszczynać postępowania karne skarbowe

2024-02-07

 

Organy podatkowe nadal mogą wszczynać postępowania karne skarbowe wobec obywateli tylko po to, aby zawieszać bieg przedawnienia ich zobowiązań podatkowych. Ograniczona jest również możliwość weryfikowania decyzji ostatecznych fiskusa i dostęp Rzecznika Praw Obywatelskich do akt zawierających tajemnicę skarbową. W komunikacie z 1 lutego 2024 r. RPO poinformował o piśmie przekazanym do ministra finansów z prośbą o interwencję w tej sprawie.

 

Jak podnosi Rzecznik, sztuczne wszczynanie przez organy postępowań karnych skarbowych jedynie w celu przerwania biegu przedawnienia zobowiązań podatkowych to praktyki stosowane przez te organy od wielu lat. Już blisko 10 lat w Trybunale Konstytucyjnym leży wniosek Rzecznika o zbadanie podstaw prawnych tych praktyk. Kolejnym problemem jest przepis art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym, jednakże po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu. W ocenie RPO brak przedawnienia tego typu zobowiązań jest niezgodny z Konstytucją RP. W tej sprawie również wniosek o zbadanie czeka w TK już 8 lat.

Dalej Rzecznik wskazuje na przepis art. 297 § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych udostępniają akta Rzecznikowi Praw Obywatelskich w związku z jego udziałem w postępowaniu przed sądem administracyjnym.

RPO podnosi, że konstrukcja tego przepisu utrudnia mu realizację jego zadań ochrony obywateli w sprawach podatkowych. Organy wykorzystują bowiem brzmienie tego przepisu i odmawiają RPO udostępnienia akt konkretnej sprawy z postępowania podatkowego, jeśli ten nie dokonał formalnego zgłoszenia swojego udziału w postępowaniu przed sądem administracyjnym.

RPO wskazuje, że taka sytuacja uderza szczególnie w obywateli, którzy nie mają profesjonalnych pełnomocników, adwokatów, doradców podatkowych, radców prawnych.

Ostatnim z „zarzutów” podnoszonych przez RPO jest ograniczona możliwość weryfikowania ostatecznych decyzji fiskusa. Zgodnie z art. 245 § 1 pkt 3 lit. b Ordynacji podatkowej, organ po przeprowadzeniu postępowania o wznowieniu postępowania podatkowego na skutek orzeczenia TK lub TSUE, odmawia uchylenia decyzji dotychczasowej w całości lub w części, jeśli wydanie nowej decyzji nie mogłoby nastąpić z uwagi na upływ terminów przedawnienia: prawa do wydania decyzji ustalającej, zobowiązania podatkowego lub prawa do wydania decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej.

RPO zwraca uwagę, że w oparciu o ten przepis, nawet jeśli dojdzie do wznowienia postępowania z uwagi na wyrok TK lub orzeczenie TSUE, organ może wydać decyzję odmawiającą uchylenia dotychczasowego rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej właśnie z uwagi na przedawnienie.

Tym samym, czas trwania postępowań przed TK lub TSUE może w pewnych przypadkach decydować o braku możliwości wzruszenia ostatecznej decyzji podatkowej, jeśli dojdzie do upływu terminu przedawnienia.

 

Źródło: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-ordynacja-podatkowa-koniecznosc-zmian-mf