Base Erosion Profit Shifting

Base Erosion Profit Shifting

2024-04-04

 

Pojęcie „Base Erosion Profit Shifting” czyli erozja bazy podatkowej i przenoszenie zysków (BEPS) odnosi się do strategii planowania podatków od osób prawnych stosowanych przez przedsiębiorców w celu „przesunięcia” zysków z jurysdykcji o wyższych podatkach do jurysdykcji o niższych podatkach lub do lokalizacji nieobjętych podatkiem.

Powoduje to tym samym „erozję” „podstawę podatku” jurysdykcji o wyższym opodatkowaniu. Do takiego erodowania podstawy wykorzystuje się różne płatności podlegające odliczeniu od kosztów uzyskania przychodu, takie jak odsetki lub opłaty licencyjne.

Praktyki BEPS kosztują kraje 100–240 miliardów dolarów utraconych dochodów rocznie. Współpracując w ramach włączających ram OECD/G20 dotyczących BEPS, ponad 140 krajów i jurysdykcji współpracuje nad wdrożeniem 15 środków mających na celu zwalczanie unikania opodatkowania, poprawę spójności międzynarodowych przepisów podatkowych i zapewnienie bardziej przejrzystego otoczenia podatkowego.

Kancelaria Skarbiec udziela wsparcia w planowaniu strategii podatkowych w taki sposób aby uwzględniały one regulacje prawne odnoszące się do Base Erosion Profit Shifting.

 

Publikacje Kancelarii Skarbiec na tematy związane z Base Erosion Profit Shifting

 

Robert Nogacki: BEPS 2.0 – wpływ nowych regulacji na polskich podatników

2023-05-30: W 2013 r. zapoczątkowano reformy systemu podatkowego poprzez wdrożenie pakietu BEPS (Base Erosion Profit Shifting). Jest to projekt OECD i G20, który obecnie przechodzi w kolejną fazę, zwaną potocznie BEPS 2.0. Celem tego etapu jest skuteczniejsze opodatkowanie największych firm, poprzez oparcie się na dwóch filarach, które mają zapewnić bardziej uczciwy udział poszczególnych państw w łącznym podatku uiszczanym przez korporacje działające na ich terenie.

Główne założenie BEPS 2.0. to zapobieganie erozji bazy podatkowej w przypadku działania w jurysdykcjach, gdzie efektywna stawka opodatkowania (ETR) jest poniżej 15%. Warto zaznaczyć, że z uwagi na liczne zachęty podatkowe w Polsce wiele przedsiębiorstw technologicznych ma ETR poniżej 15%, zatem zaproponowane zmiany będą miały bezpośredni wpływ na kreowanie polityki podatkowej w Polsce w najbliższych latach.