Publikacje
Pełnomocnik przez Internet
Każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą podlega obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), którą prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy ds. gospodarki. Od 1 stycznia 2012 roku w ramach CEIDG działa rejestr pełnomocnictw. Od 1 lipca 2013 roku pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców on-line.
Do czego uprawniony jest pełnomocnik?
Od 1 lipca 2013 roku pełnomocnik przedsiębiorcy może zarządzać wpisami swojego mocodawcy on-line, tzn. może dokonywać on-line następujących czynności:
- zgłoszenie zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego),
- zgłoszenie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności gospodarczej,
- zgłoszenie wykreślenia wpisu w CEIDG.
Procedura ustanowienia pełnomocnika
Na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl) dostępna jest instrukcja, która krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić, aby pełnomocnik przedsiębiorcy mógł dokonywać czynności on-line w jego imieniu.
Dlaczego warto?
W przypadku, gdy przedsiębiorca zgłosi swojego pełnomocnika do CEIDG, wówczas ten pełnomocnik, co do zasady wobec organów administracji publicznej nie musi posługiwać się dokumentem pełnomocnictwa. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Brak obowiązku posługiwania się dokumentem pełnomocnictwa oznacza, że takie pełnomocnictwo nie wymaga opłaty skarbowej (17 zł od każdego pełnomocnictwa).
Powyższe nie ma zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji Podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej, choć planowane jest zniesienie tego ograniczenia w ramach procedowanej obecnie kolejnej ustawy deregulacyjnej.
Wprowadzenie możliwości internetowego zarządzania przez pełnomocników wpisami swoich mocodawców należy ocenić pozytywnie – chociażby dlatego, iż wszystkich czynności formalnych związanych z ustanowieniem pełnomocnika przedsiębiorca może dokonać bez konieczności odbywania wizyty w jakimkolwiek urzędzie i w ten sam sposób działać może już w zakresie swojego umocowania sam pełnomocnik. W zasadzie jedyną sformalizowaną czynnością, jakiej należy dokonać w tym przypadku jest potwierdzenie profilu zaufanego w jednym z punktów przez pełnomocnika. W zupełnym odformalizowaniu tej procedury możemy jednak doszukać się pewnego mankamentu. Jak napisano powyżej – „samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem”, z kolei na organie przyjmującym wniosek nie spoczywa obowiązek weryfikacji poprawności formy udzielonego pełnomocnictwa – jak zatem ocenić, czy czynność dokonana przez takiego pełnomocnika jest ważna i skuteczna? Niestety na to pytanie brak jednoznacznej odpowiedzi.
2013 Kancelaria Prawna Skarbiec
Zgodnie z wprowadzonymi od 1 stycznia 2019 r. przepisami art. 119a par. 1 Ordynacji podatkowej, czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli osiągnięcie tej korzyści, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, było głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania, a sposób działania był sztuczny. Dostępne rozwiązania prawne należy zatem każdorazowo dostosowywać do indywidualnych potrzeb biznesowych, tak aby nie narazić się na zarzut działania sztucznego, sprzecznego w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej. Dokładne znaczenie tych wskazań normatywnych warto w każdym wypadku skonsultować z radcą prawnym, adwokatem bądź doradcą podatkowym.