Doręczanie pism w sprawach podatkowych
Doręczanie pism w sprawach podatkowych może być obarczone błędami, które mogą uchronić podatników przed skutkami niekorzystnych rozstrzygnięć. Dlatego też zawsze warto jest skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy prawnego przy weryfikacji zagadnień proceduralnych związanych z prowadzonymi kontrolami podatkowymi i postępowaniami podatkowymi.
Publikacje Kancelarii Skarbiec związane z tematyką zasad doręczania pism w sprawach podatkowych
Robert Nogacki: Błędy doręczeń poczty obciążają skarbówkę. Wygrana byłego członka zarządu spółki z fiskusem w sprawie o 1,5 mln zł
2022-11-22: Były członek zarządu został obarczony 1,5 milionowym długiem za zobowiązania spółki. Wniósł o wznowienie postępowania podnosząc, iż nie miał szans się odwołać. Organy podatkowe odrzuciły jego wniosek stwierdzając, że decyzja ustalająca jego zobowiązanie jest prawomocna, bowiem korzysta z fikcji prawnej doręczenia po dwukrotnym awizowaniu. Tyle, że na zwrotnym potwierdzeniu odbioru pracownik poczty zaznaczył niewłaściwe „okienko”.
Robert Nogacki: Lekcja prawa dla fiskusa: decyzje trzeba doręczać właściwym adresatom
Trafiła kosa na kamień, czyli jak nieznajomość prawa może zadziałać na niekorzyść fiskusa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 21 grudnia 2018 r. uchylił postanowienie organu, mimo uchybienia przez spółkę terminu do złożenia odwołania, bo organ dokonał doręczenia, ale do niewłaściwego jej oddziału (wyrok WSA w Opolu, sygn. akt I SA/Op 335/18).
Robert Nogacki: Warunkiem skuteczności każdego środka egzekucyjnego jest doręczenie dłużnikowi tytułu wykonawczego
2023-05-09: Organy skarbowe mają aż 5 lat na dochodzenie zobowiązań fiskalnych od podatników. Prawo daje im jednak wiele narzędzi do wydłużania tego terminu. Jednym z nich jest zastosowanie wobec podatnika środka egzekucyjnego.
W ważnym dla podatników wyroku, wydanym 28 lutego 2023 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że niedoręczenie zobowiązanemu tytułu wykonawczego sprawia, że nie może dojść do egzekucji, a co za tym idzie, do wywołania skutku w postaci przerwania biegu terminu przedawnienia (sygn. akt I SA/Łd 745/22).
Robert Nogacki: Doręczanie pism z pominięciem pełnomocnika w sprawie podatkowej
Formularz pełnomocnictwa szczególnego do sprawy podatkowej zawiera rubrykę „pełnomocnik do doręczeń w sprawie”. Co się stanie, jeśli nie zaznaczymy tej rubryki?
Robert Nogacki: Czy dłużnikowi opłaca się nie odbierać awiza – doręczenia KPC
2020-05-13: 4 lipca 2019 r. została uchwalona nowelizacja Kodeksu Postępowania Cywilnego, która weszła w życie z dniem 7 listopada 2019 r. Zmiany w przepisach dotknęły w szczególności kwestię doręczeń pism, istotnie modyfikując tzw. zasadę fikcji doręczenia.
Zmiany rodzą pytanie, czy w obecnym stanie prawnym dłużnikowi opłaca się nie odbierać awiza. Nowelizacją z 4 lipca 2019 r. nie tylko zmodyfikowano szereg przepisów dot. doręczeń, ale także wprowadzono nowy, bardzo istotny art. 139[1], który dotyczy doręczania pozwanemu pozwu lub innego pisma procesowego wywołującego potrzebę podjęcia obrony jego praw.
Robert Nogacki: Ważny korzystny wyrok WSA w sprawie daty doręczania decyzji
Po raz kolejny wojewódzki sąd administracyjny potwierdził, że liczy się data doręczenia decyzji podatnikowi, a nie data jej wydania. Jest to bardzo istotne potwierdzenie prawidłowej wykładni przepisów podatkowych dokonywanej przez sądy na korzyść podatnika, wbrew praktyce organów podatkowych, skutkujące nieważnością decyzji podatkowej oraz całego postępowania podatkowego.