Ewidencja środków trwałych
Ewidencja Środków Trwałych i Wartości Niematerialnych i Prawnych służy do rejestrowania zakupionych środków trwałych (ŚT) i Wartości Niematerialnych i Prawnych (WNiP) dla celów działalności gospodarczej.
Za środki trwałe uznaje się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.
Mówiąc bardziej potocznym językiem można powiedzieć, że ewidencja środków trwałych to specjalny spis wszystkich składników majątku, które mogą zostać zaliczone do tzw. środków trwałych. Uwzględniamy w nim zakup sprzętu, środków transportu i lokali użytkowych, które mają służyć rozwojowi przedsiębiorstwa. Udokumentowanie tych zakupów jest kluczowe, ponieważ umożliwia przedsiębiorcy dokonywanie amortyzacji i regulowanie wydatków w podatkowych kosztach uzyskania przychodu. Dlatego należy zadbać o kompletną i rzetelną ewidencję wszystkich środków trwałych, aby uniknąć nieprzyjemnych problemów z urzędem skarbowym.
Środki trwałe / ewidencja środków trwałych – publikacje Kancelarii Skarbiec
Robert Nogacki: Brak dokumentacji remontowej a ustalenie wartości początkowej mieszkania wprowadzanego do ewidencji środków trwałych
2019-10-02: Nabyte ponad 20 lat temu po ówczesnych cenach mieszkanie do remontu, przedsiębiorca chciał w 2019 r. wprowadzić do ewidencji środków trwałych działalności polegającej na wynajmie mieszkań i poddać amortyzacji. Nie zachował jednak żadnych faktur i rachunków poświadczających poniesione koszty niezbędne na remont, a zwiększające wartość mieszkania. Wystąpił więc do organu podatkowego z wnioskiem o potwierdzenie, czy ustalenia tej wartości może dokonać w oparciu o aktualną wartość rynkową nieruchomości, a dokładnie na podstawie cen obowiązujących w grudniu roku poprzedniego (interpretacja indywidualna z 26 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2019.1.KS).
Robert Nogacki: Zmiana w rozliczaniu nakładów na środki trwałe
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Umożliwia ona coroczne jednorazowe rozliczenia przez przedsiębiorców nakładów na środki trwałe do wysokości 100 tys. zł przy minimalnej wartości nakładów w wysokości 10 tys. zł.
Robert Nogacki: Zasady opodatkowania nieruchomości komercyjnych
2021-07-22: Ostatnie interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz orzeczenia wskazują na bardzo szeroki katalog budynków opodatkowanych podatkiem dochodowym od przychodów z tytułu własności środka trwałego. Przykładowo Dyrektor KIS wskazuje, że usługa hotelowa zawiera elementy usługi najmu, w związku z czym obiekty takie jak centra konferencyjne czy hotele mogą podlegać opodatkowaniu. Z kolei WSA w Krakowie w wyroku z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. I SA/Kr 1304/19, wskazał, że opodatkowanie to dotyczy także akademików i burs studenckich, ponieważ w swojej działalności są one podobne do usług hotelowych. Przedsiębiorcy powinni więc bardzo dokładnie przyjrzeć się posiadanym budynkom pod kątem opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów ze środków trwałych.