Strategia podatkowa na 2025 rok
Strategia podatkowa na 2025 rok. Od 2021 roku duże firmy oraz podatkowe grupy kapitałowe muszą wypełniać nowy obowiązek związany ze sporządzaniem i ujawnianiem tzw. strategii podatkowej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa, które w danym roku podatkowym przekroczyły przychód 50 mln EUR oraz podatkowe grupy kapitałowe, muszą publicznie informować o tym, jak podchodzą do kwestii podatków. Chodzi o zestaw działań i decyzji firmy, mających wpływ na sposób rozliczania podatków.
Strategia podatkowa na 2025 rok
Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów obowiązek sporządzenia i informowania o strategii podatkowej ma ponad 4 tys. spółek. Termin zamieszczenia informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok 2023 r. upływa 31 grudnia 2024 r. dla podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym. Dla pozostałych – ostatniego dnia 12 miesiąca po zakończeniu ich roku podatkowego. W tym terminie należy również powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której została zamieszczona informacja. Za brak wypełnienia obowiązku grozi kara pieniężna do 250 tys. zł. Karze podlega nieprzekazanie urzędowi skarbowemu informacji o linku pod którym opublikowano informację o strategii.
Kto ma obowiązek sporządzenia i ujawnienia strategii podatkowej?
Obowiązek dotyczy podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR oraz wszystkich podatkowych grup kapitałowych. W razie wątpliwości, czy dana spółka ma obowiązki dotyczące strategii podatkowej za rok poprzedni, można wspomóc się listą „Indywidualnych danych podatników” publikowaną przez Ministra Finansów. Jeżeli spółka na niej widnieje – co do zasady za dany rok (począwszy od informacji za 2020 r.) jest zobowiązana by przygotować i opublikować informację o strategii podatkowej. W przypadku podatkowej grupy kapitałowej, każda spółka należąca do grupy oraz sama grupa muszą oddzielnie przygotować i opublikować informacje o realizowanej strategii podatkowej.
Zwolnienie z obowiązku
Nie wszystkie firmy są zobligowane do przygotowania i upublicznienia informacji o strategii podatkowej. – Zwolnione są z tego obowiązku podmioty, które zawarły umowę o współdziałanie z Szefem KAS, a także uczelnie zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Jakie informacje zawrzeć w strategii?
Przepisy ustawy o CIT nie zawierają precyzyjnej definicji czy zestawienia, jak powinna wyglądać informacja o realizowanej strategii podatkowej. W art. 27c ust. 2 ustawy CIT wymienia się tylko przykładowe dane, które mają się tam znaleźć, i to „z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności”.
Do takich – należą informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki. Dodatkowo w strategii należy opisać procesy oraz procedury, normujące wykonywanie obowiązków podatkowych oraz zawrzeć informacje o złożonych wnioskach o wydanie indywidualnych i ogólnej interpretacji podatkowej, wiążącej informacji stawkowej i akcyzowej, dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych w tzw. „rajach podatkowych”. Co ważne w strategii nie umieszcza się danych objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Z praktyki wynika, że w ostatnich miesiącach urzędy skarbowe coraz częściej wzywają podatników do wyjaśnienia czy i dlaczego nie otrzymały powiadomienia o miejscu publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej. Weryfikacja czy podatnik wypełnił obowiązek powiadomienia właściwego NUS nie jest trudnym dla organów podatkowych, stąd warto pamiętać, że termin zamieszczenia informacji o strategii za rok 2023 się zbliżą, by zapobiec nałożeniu kary.
Strategia podatkowa a CIT estoński
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdza, że obowiązku przygotowania strategii oraz publikowania o niej informacji nie mają podmioty opodatkowane estońskim CIT nawet jeśli ich przychody przekroczyły 50 mln euro. Tak np. w pismach Dyrektora KIS z 17 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.266.2022.1.AP czy z dnia 27 kwietnia 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG.
Jak wskazano w tej ostatniej interpretacji, podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote według (…) Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.
Kiedy i gdzie powinna zostać opublikowana strategia podatkowa?
Warto zauważyć, że nie ma obowiązku przesyłania organom podatkowym „w całości” informacji o strategii podatkowej. Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej w języku polskim na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Na stronie internetowej winny być dostępne informacje o realizowanej strategii podatkowej za wszystkie lata objęte obowiązkiem. Stąd jeśli rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do końca kolejnego roku trzeba pamiętać o opublikowaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej. Co więcej, należy poinformować właściwy urząd skarbowy o stronie internetowej, na której te informacje zostały udostępnione.
Jak informuje MF: podmioty, które pozostają we właściwości Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, mogą skorzystać z adresu strategiapodatkowa.1mazowiecki.us@mf.gov.pl Podmioty pozostające we właściwości pozostałych urzędów skarbowych, mogą skorzystać z danych teleadresowych znajdujących się na stronie internetowej danego urzędu w zakładce Kontakt > Dane teleadresowe lub na stronie Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej.
Kary za niedopełnienie obowiązku
Jeśli podatnik nie opublikuje informacji o realizowanej strategii podatkowej, podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł. To poważna sankcja, która ma na celu zapewnienie, że firmy będą przestrzegać tego obowiązku. Kara nie jest nakładana za samo opóźnienie w publikacji strategii podatkowej, lecz za brak zawiadomienia urzędu skarbowego o stronie internetowej, na której te informacje zostały opublikowane. Jeżeli spółka z jakichkolwiek powodów uchybi wymogom publikacyjnym, powinna niezwłocznie podjąć działania w celu ich naprawienia. W przypadku wszczęcia przez organ podatkowy postępowania dotyczącego nałożenia kary, warto pamiętać, że istnieje możliwość powoływania się na okoliczności łagodzące, które mogą wpłynąć na zmniejszenie wysokości kary.
Planowane zmiany
Ministerstwo Finansów w czerwcu 2023 r. rozpoczęło prekonsultacje w zakresie „rozwoju kierunków transparentności podatkowej”. Przedstawiciel Grupy Kancelarii ,,Skarbiec” jest ich uczestnikiem. Jak informowano, ich następstwem ma być zmiana przepisów mająca na celu zobowiązania największych podatników do tworzenia szczegółowych strategii podatkowych oraz sprawozdań z ich realizacji, które będą poddawane obowiązkowym audytom. Projekt nowelizacji przepisów nie został jeszcze przedstawiony. Wydaje się jednak, że finalnie zakres obowiązkowych informacji objętych uwzględnieniem w strategii zostanie rozszerzony. Warto wiec już dziś zadbać o jego prawidłowe wypełnianie, tak by spółka była przygotowana za ich sprawne wypełnianie także w przyszłości.
Autor: Robert Nogacki, radca prawny, partner zarządzający, Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w doradztwie prawnym, podatkowym oraz strategicznym dla przedsiębiorców