Prawo mediów w szerokim znaczeniu tego słowa obejmuje między innymi takie dziedziny jak: prawo prasowe, prawo Internetu, czy prawo reklamy. Prawo prasowe normuje przede wszystkim ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo Prasowe z późniejszymi zmianami. Określa prawa i obowiązki dziennikarzy, redaktorów naczelnych i wydawców.
Prawo Internetu oraz prawo reklamy nie są normowane jedną ustawą, stosownych przepisów w tym zakresie należy szukać w szeregu różnych aktów prawnych, takich jak ustawy: o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o nieuczciwych praktykach rynkowych, o świadczeniu usług drogą elektroniczną, kodeks cywilny i wiele innych. Z uwagi na to, iż przepisy w zakresie prawa reklamy i Internetu rozrzucone są po licznych aktach prawnych przeciętny przedsiębiorca zazwyczaj nie jest w stanie poruszać się dobrze w tym obszarze.
Prawo mediów – nasza oferta
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy usługi między innymi w poniższych obszarach:
Prawo prasowe
- sporządzanie opinii prawnych na gruncie prawa prasowego,
- prowadzenie korespondencji z wydawcami, redaktorami naczelnymi oraz dziennikarzami,
- prowadzenie oceny materiałów prasowych pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, w tym w zakresie kolizji danego materiału z dobrami osobistymi osoby, do której dany materiał się odnosi,
- przygotowywanie sprostowań i odpowiedzi prasowych,
- reprezentowanie w sporach sądowych przeciwko dziennikarzom, redaktorom naczelnym i wydawcom.
Prawo Internetu
- ochrona wizerunku w Internecie, w tym ochrona związana z naruszeniem dóbr osobistych przedsiębiorcy; interwencje u operatorów serwisów,
- występowanie z roszczeniami do sądów powszechnych w związku z naruszeniem dóbr osobistych w publikacjach elektronicznych,
- reprezentacja przed sądami polubownymi w sporach dotyczących domen internetowych.
Prawo reklamy
- ocena reklamy pod kątem zgodności z przepisami prawa,
- prowadzenie sporów sądowych związanych z reklamą,
- sporządzanie opinii prawnych na gruncie prawa reklamy,
- doradztwo w zakresie reklamy produktów objętych szczególną reglamentacją np. leków, alkoholu czy wyrobów tytoniowych.
Opracowanie: radca prawny Tomasz Brolski