Weryfikacja czy zastosować klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania (klauzula GAAR)

Weryfikacja czy zastosować klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania (klauzula GAAR)

2025-07-01

 

Czy za niewinnie wyglądającą strukturą transakcji może kryć się płaszczyzna niedozwolonej optymalizacji podatkowej, a co za tym idzie pułapka klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR)? Wyobraźmy sobie firmę, która za pośrednictwem szeregu ekonomicznie uzasadnionych kroków minimalizuje zobowiązania podatkowe – ale czy na pewno wszystkie te ruchy mają solidne podstawy gospodarcze? Zanim fiskus zakwestionuje cały łańcuch operacji, poznaj procedurę weryfikacji GAAR i dowiedz się, kiedy warto sięgnąć po wsparcie specjalistów.

 

Procedura określania, czy celem czynności jest osiągnięcie korzyści podatkowej, na podstawie przepisów art. 119a–119f Ordynacji podatkowej, obejmuje następujące kroki:

 

Określenie istnienia korzyści podatkowej:

  • trzeba zidentyfikować, czy czynność skutkuje uzyskaniem korzyści podatkowej, np. zmniejszeniem podatku, zwiększeniem straty podatkowej, uzyskaniem zwolnienia podatkowego lub odliczenia (art. 119a § 6).
  •  należy ustalić, czy korzyść podatkowa jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu (art. 119a § 1).

 

Ocena celu dokonania czynności:

  • trzeba ustalić, czy osiągnięcie korzyści podatkowej było głównym lub jednym z głównych celów czynności (art. 119a § 1, art. 119d).
  • trzeba uwzględnić cele ekonomiczne wskazane przez podatnika (art. 119d).
  • jeśli korzyść podatkowa była jedynym celem, należy zastosować art. 119a § 5, a skutki podatkowe określić tak, jakby czynność nie została dokonana.

 

Ocena sztuczności sposobu działania:

  • należy sprawdzić, czy sposób działania był sztuczny, tzn. czy podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami wybrałby ten sposób z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych (art. 119c § 1).

 

Elementy które mogą wskazywać na sztuczność (art. 119c § 2):

  •  nieuzasadnione dzielenie operacji;
  •  angażowanie pośredników bez uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego;
  •  elementy prowadzące do stanu identycznego lub zbliżonego do początkowego;
  •  elementy wzajemnie się znoszące lub kompensujące;
  •  ryzyko gospodarcze przewyższające korzyści inne niż podatkowe;
  •  korzyść podatkowa nieodzwierciedlona w ryzyku gospodarczym lub przepływach pieniężnych;
  •  zysk przed opodatkowaniem jest nieznaczny w porównaniu do korzyści podatkowej;
  •  angażowanie podmiotu bez rzeczywistej działalności gospodarczej lub z siedzibą w kraju o preferencyjnym opodatkowaniu.

 

Określenie skutków podatkowych

 

Jeśli czynność spełnia kryteria do zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (korzyść podatkowa jako główny cel i sztuczny sposób działania), należy określić skutki podatkowe na podstawie:

  • czynności odpowiedniej, którą podmiot mógłby rozsądnie dokonać (art. 119a § 2–3), chyba że strona wskaże inną czynność odpowiednią (art. 119a § 4);
  • stanu, jaki zaistniałby bez dokonania czynności, jeśli korzyść była jedynym celem (art. 119a § 5).
  • stanu prawnego bez zastosowania przepisu o zwolnieniu, wyłączeniu lub odliczeniu, jeśli korzyść wynika z takiego przepisu (art. 119a § 6).

 

Weryfikacja wyjątków od stosowania przepisów – wyłączenia z art. 119b § 1, np.:

  •  posiadanie opinii zabezpieczającej w zakresie objętym opinią;
  •  dotyczy podatku od towarów i usług lub niepodatkowych należności budżetowych;
  •  obecność porozumienia podatkowego lub inwestycyjnego.

 

Dodatkowe wskazówki

 

Uwzględnienie zespołu powiązanych czynności:

  •  jeśli czynność jest częścią zespołu powiązanych działań (art. 119f § 1), należy ocenić je łącznie, uwzględniając wszystkie podmioty i operacje.

Uwzględnienie cofnięcia skutków unikania opodatkowania:

  •  jeśli strona cofnęła skutki unikania opodatkowania zgodnie z oceną organu (art. 119a § 7), należy wskazać w decyzji organu podatkowego korzyść podatkową lub dochód jako podstawę dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Uwagi dodatkowe:

  • należy przeanalizować okoliczności faktyczne i prawne, w tym zamiar strony i rzeczywiste efekty ekonomiczne;
  • przepisy stosuje się z uwzględnieniem zasad rozsądnego działania i zgodności z prawem, a ciężar dowodu spoczywa na organie podatkowym, chyba że strona wskaże czynność odpowiednią.

 

Podsumowanie

 

Organy podatkowe najpierw sprawdzają, czy dana czynność przynosi korzyść podatkową (np. obniżkę podatku, powiększenie straty czy zwolnienie/ulgę) i czy ta korzyść jest sprzeczna z celem przepisów podatkowych. Następnie oceniają cel dokonania czynności: jeśli korzyść podatkowa była głównym lub jednym z głównych motywów transakcji, mogą uznać czynność za przejaw unikania opodatkowania.

Skarbówka analizuje również schemat działania pod względem jego sztuczności – czy rozsądny przedsiębiorca podjąłby te same działania z powodów ekonomicznych, a nie wyłącznie podatkowych? W tym zakresie organy zwracają uwagę m.in. na nieuzasadnione dzielenie operacji czy angażowanie pośredników i innych podmiotów niepodejmujących realnej działalności. W przypadku stwierdzenia próby obejścia prawa podatkowego fiskus dokonuje samodzielnego określenia skutków podatkowych transakcji.

Klauzula GAAR to silny instrument w rękach organów podatkowych, który pozwala na neutralizację działań sprowadzających się do minimalizacji zobowiązań podatkowych kosztem zasad uczciwej konkurencji. W praktyce, rozgraniczenie między dopuszczalną optymalizacją a niedozwolonym unikaniem opodatkowania, bardzo często bywa niezwykle subtelne – wymaga analizy celów, ryzyka gospodarczego i realnych efektów ekonomicznych każdego etapu transakcji. Nierzadko podejmowane jest arbitralnie przez organy podatkowe. Dlatego przy planowaniu strukturyzacji podatkowej warto skorzystać z wsparcia radcy prawnego, doradcy podatkowego, czy kancelarii podatkowo-prawnej, aby w porę zweryfikować, czy planowane działania nie staną się przedmiotem postępowania z zastosowaniem klauzuli GAAR. Szczególnie w sytuacji wieloetapowych, powiązanych operacji, taka opinia (zob. doradztwo podatkowe) pozwoli wypracować rozwiązania zgodne zarówno z literą prawa, jak i zasadami rozsądnego działania.