
Certyfikat rezydencji podatkowej – czym jest?
Certyfikat rezydencji jest zaświadczeniem o miejscu siedziby danego podmiotu dla celów podatkowych. Odnosi się on nie do zagadnienia siedziby rejestrowej ale miejsca skąd faktycznie prowadzony jest zarząd nad danym podmiotem i gdzie ta działalność jest prowadzona (rezydencja podatkowa).
Certyfikat rezydencji jest kluczowym narzędziem przy określaniu w jakim kraju dany podatnik posiada nieograniczonych obowiązek podatkowy. Jest to kluczowe przy określaniu wysokości takich opłat jak podatek u źródła, w tym m.in. podatek u źródła od odsetek, podatek u źródła od dywidend czy też podatek u źródła od należności licencyjnych.
Kancelaria Skarbiec świadczy wsparcie w kwestiach związanych z certyfikatami rezydencji podatkowej, jak również doradztwo odnośnie bardziej złożonych zagadnień związanych z poborem podatku u źródła, w tym także w kontrolach podatkowych w tym zakresie.
Publikacje Kancelarii Skarbiec związane z tematyką certyfikatów rezydencji podatkowej
Robert Nogacki: Kopie certyfikatów rezydencji też są ważne, jednak pod pewnymi warunkami
2021-09-15: Korzystanie z kopii certyfikatu rezydencji podatkowej staje się coraz bardziej powszechną praktyką, szczególnie w dobie pandemii COVID-19. W przeszłości organy podatkowe traktowały tę kwestię bardzo formalnie, tj. dopuszczalne było jedynie posiadanie oryginału certyfikatu w wersji papierowej. Z czasem dopuszczono certyfikaty wydawane elektronicznie, o ile wystawienie w takiej formie pozostawało w zgodzie z lokalnymi przepisami.
W kolejnym etapie ustawodawca dopuścił możliwość stosowania skanów certyfikatów w przypadku transakcji z kontrahentem do 10 tys. zł w roku podatkowym. W najnowszej interpretacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej poszedł jeszcze dalej i wskazał, że podatnik może korzystać z kopii certyfikatów, nie powołując się przy tym na przepisy przejściowe dotyczące COVID-19 (interpretacja z 20 lipca 2021 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.185.2021.2.AK).
Robert Nogacki: Instytucja tzw. certyfikatu rezydencji oraz praktyczna rola certyfikatu rezydencji w płatnościach transgranicznych
2019-10-30: W obecnych realiach gospodarczych dokonywanie transakcji z zagranicznymi kontrahentami nie jest już niczym nadzwyczajnym. Polskie firmy muszą jednak zachować czujność, gdyż niektóre płatności na rzecz zagranicznych kontrahentów mogą wiązać się z obowiązkiem odprowadzenia tzw. podatku u źródła przez polskie przedsiębiorstwa dokonujące wypłaty należności.

Założyciel i Partner Zarządzający Kancelarii Prawnej Skarbiec, uznanej przez Dziennik Gazetę Prawną za jedną z najlepszych firm doradztwa podatkowego w Polsce (2023, 2024). Radca prawny z 19-letnim doświadczeniem, obsługujący przedsiębiorców z list Forbes oraz innowacyjne start-upy. Jeden z najczęściej cytowanych ekspertów prawa gospodarczego i podatkowego w polskich mediach, regularnie publikujący w Rzeczpospolitej, Gazecie Wyborczej i Dzienniku Gazecie Prawnej. Autor publikacji „AI Decoding Satoshi Nakamoto. Artificial Intelligence on the Trail of Bitcoin’s Creator” oraz współautor nagrodzonej książki „Bezpieczeństwo współczesnej firmy”. Profil LinkedIn: 17 tys. obserwujących, 4 mln odsłon rocznie. Nagrody: 4-krotny laureat Medalu Europejskiego, Złota Statuetka Lidera Polskiego Biznesu, tytuł „International Tax Planning Law Firm of the Year in Poland”. Specjalizuje się w strategicznym doradztwie prawnym, planowaniu podatkowym i zarządzaniu kryzysowym dla biznesu.