Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe

2016-08-31

Z dniem 16 marca 2015 r. Ministerstwo Finansów oddało do użytku usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. pre-filled tax return, w skrócie PFR).

Zgodnie z oficjalnymi informacjami przekazanymi przez resort finansów usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PFR polega na udostępnieniu podatnikom propozycji rozliczenia rocznego PIT-37 (na podstawie informacji od płatników PIT-11, PIT-8C, PIT-R) i PIT-38 (dotyczący rozliczenia dochodów z kapitałów pieniężnych). Usługa PFR nie „wyręcza” podatnika w złożeniu zeznania, jest to jedynie propozycja, z której podatnik może skorzystać. W wypadku skorzystania z usługi PFR podatnik powinien sprawdzić poprawność danych wykazanych w udostępnionym zeznaniu, a następnie podpisać i wysłać deklarację. Może także uzupełnić zeznanie o ulgi – np. na dzieci, odliczenia, oraz kwotę 1% dla wskazanej przez siebie Organizacji Pożytku Publicznego.

Od 1 stycznia 2015 r. płatnicy i podatnicy, co do zasady składają deklaracje wyłącznie w  formie elektronicznej. Obowiązek ten ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r. Deklaracje w formie papierowej w dalszym ciągu mogą składać podatnicy i płatnicy, którzy zatrudniają nie więcej niż 5 osób i nie korzystają z biura rachunkowego. Pozostali podatnicy i płatnicy będą składać deklaracje, zeznania i informacje, dotyczące podatków dochodowych w formie elektronicznej.

Warto przypomnieć, że od 1 stycznia 2018 r. wszystkie deklaracje VAT muszą być składane w formie elektronicznej. Obowiązek ten reguluje zmieniony art. 99 ust. 11b ustawy o VAT. Do końca 2017 r. dla części przedsiębiorców (m.in. dla tych, którzy nie byli zobowiązani do składania drogą elektroniczną deklaracji w podatku dochodowym) obowiązywał okres przejściowy, jednak od 2018 r. wszyscy podatnicy przesyłają deklaracje VAT wyłącznie drogą elektroniczną.

2018-04-19 Kancelaria Prawna Skarbiec